4. joulukuuta 2015

4



Tänään tartun ongelmaan, joka talvisin ainakin itseäni vaivaa (toki vain silloin kun lumi sietää siunaantua näille leveyspiireille), melko kärjistettyinä esimerkkeinä yllä. Lumi ei ole ylivalottunutta (tässä kuvassa jopa alivalottunutta), jolloin koira on turhan tumma tai lumi on auttamattoman puhkipalanutta, mutta koira ois kivasti valoisa. Näistä ehdottomasti helpompi korjattava on vasemmanpuoleinen kuva - oikeanpuoleiseen kun ei niitä luonnollisia varjoja lumeen ihan hetkessä taiota, joten keskitymme ensimmäiseen kuvaan.

Toki ikuisuusongelma, tasapainottelu sinisen ja valkoiseksi puhkipalaneen lumen välillä.
Pakko tosin avautua aiheesta lumi kuvissa kappaleen verran: kyllä, varjoissa lumi on sinistä ja kyllä, kirkkaassa valossa lumi on valkoista ja jopa sokaisee. Valkoinen lumi ei aina ole puhkipalanutta eikä sinertävä lumi alivalotuksesta johtuvaa. Tämän kun jokunen henkilö oppisi.

Toki, loistovaihtoehtohan olisi, jos samasta tilanteesta voisi ottaa kaksi kuvaa ja tyylillä leikkaaliimaa-askartele taikoo koiran yhdestä kuvast toiseen kuvaan. Joskin koira on elävä eläin ja on muuten varmasti liikahtanut merkittävästi kuvien oton välillä.
Avainsana tällaisten kuvien (soveltaahan siis voi myös lumettomiin kuviin ja suosittelenkin lämpimästi) kohdalla on layerit eli tasot. Aloitetaan siis rajaamalla koira irti taustastaan. Ja näinä hetkinä toivot, että elukkas ois sileäkarvainen ja se irtoais taustasta yhdellä napin näpäytyksellä. Mut ei.




Itse käytän tähän tarkoitukseen Quick Selection Toolia ja jonkin verran Magic Wand Toolia. Tämä on ihan makuasia ja tottumuskysymys. Tasaisen värisellä kohteella, joka eroaa merkittävästi taustasta, magic wandin käyttö on nopeaa, mutta henkilökohtaisesti käytän mielummin quick selectionia. Tätä tehdessä on toki oltava mahdollista valita samaan alueeseen matskua useilla klikkauksilla - yhdellä hiiren vedolla tää olis aika arpapeliä. Mitä huolellisemmin tän tekee, sitä paremmalta lopputulos näyttää.

Tämän jälkeen luon sekä taustalle että kohteelle omat kopiot alkuperäisestä kuvasta ja luon niille layer maskit. Yleensä taustan maskia pehmentelen vähän reunoilta Refine Edge-ominaisuuksien avulla.
Huom! Taustan maskia varten ei tarvitse valita taustaa erikseen vaan voi valita kohteen uudestaan ja tehdä käänteisen valinnan (reselect -> select inverse).




Siitä sitten Levels auki ja valkoinen ja musta kondikseen taustan osalta. Taustaan saa lisättyä ihan kiitettävästi valoa, kun se ei mistään kohdasta ole erityisen tukossa tai puhkipalanut.







Sitten otetaan kohde käsittelyyn ja Levels-käyrillä pikkusen fiksaillaan, jonka jälkeen Dodge, Sponge & Burn on kavereita ja kaivellaan koiraa vähän esiin.





Lopuksi fiksailen layer maskeihin pehmeällä siveltimellä mustaa ja valkoista niin että koira sulautuu pehmeästi taustaan (koska en jaksanut rajausvaiheessa keräillä kaikkia irtohaivenia tarkasti mukaan jne. Lisäksi saatan huitaista vielä valoa tai varjoa johonkin, jos siltä tuntuu.
Lopputulos.



Lopputulos ei ole mikään mestariteos ja todennäköisesti tulokseen olis päässy myös koko kuvaa kerralla käsittelemällä ja dodgen&burnin&spongen avulla, mutta koska mulla ei sattunut tällä koneella olemaan muita talvikuvia, niin tällä mennään. Toteutustapa se pääasia. Käsittelin muutaman muunkin kuvan hyödyntäen kohteen ja taustan erikseen käsittelyjä. Mitään muuta en juuri kuville tehnyt. Vähän ennen-jälkeen kuvia, joissa kohteessa on pidetty suht todenmukaiset värit, mutta taustaa on käpelöity:







3 kommenttia:

  1. Ulkoasu!!! Nyt Auralle kymmenen pistettä ja papukaijamerkki, mahtavaa jälkeä ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kunpa voisinkin ottaa kaiken kunnian, mutta valitettavasti banneri ei oo tällä hetkellä mun kädenjälkeä.. :D

      Poista