2. kesäkuuta 2016

raakakuva






Oon aina pitäny raw-kuvia (raakakuva, pakkaamaton kuva, ilman esimerkiksi jpg-muodossa tapahtuvia värikorjauksia, huomattavasti suuremmat käsittelymahdollisuudet) jotenkin turhina ja yliarvostettuina. Vievät vaan liikaa tilaa kamerasta, ovat työläitä käsitellä eikä ne nyt niin ihmeellisiä ole. Oon käyttäny rawia lähinnä haastavissa olosuhteissa, jossa yhden kuvan ottamiseen on vain yksi mahdollisuus. Lähinnä oon käyttänyt rawia ihan vaan valotuksen korjaamiseen: sillä saa kätevästi tummia ja tukkosia kohtia auki, mutta myös puhkipalaneisiin kohtiin eloa.

Viimeksi rawia käyttäessäni se vähän niinkuin jäi päälle ja oon kuvannut ainakin viimeisen kuukauden päivät pelkkiä raakakuvia ja tavallaan oon oppinut tykkäämään niiden monipuolisista mahdollisuuksista. Tosiaalta musta on myös tullut huolimaton ja valotukset on vähän sinne päin, kun ne voi kuitenkin korjata jälkikäteen! Pikku hiljaa oon kuitenkin opetellut käyttämään mahdollisuuksia, joita raw antaa. Yllä kolme erilaista kuvaa, muutamalla minuutilla per kuva saa aika erinäköistä jälkeä. Kuva itsessään ei ole kovin erityinen enkä sitä muuten jalostanut eteenpäin, mutta halusin vain esitellä miten erilaisia mahdollisuuksia löytyy helposti.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti